Fotograferen in de sneeuw, dat is elke keer weer magisch! Fotograaf en contributor van Foto Konijnenberg Ronald Jansen neemt ons in deze blog mee naar Oost-Tirol, waar hij prachtige foto’s heeft gemaakt met een Canon 5D Mark III, verschillende objectieven en filters.

Ik had er lang naar uitgekeken en eindelijk was het dan zover: de perstrip naar Oostenrijk. Als Instagrammer ben ik door het Oostenrijks Toerismebureau uitgenodigd om deel te nemen aan deze reis en een verslaglegging te doen via mijn social media kanaal. De reis gaat naar, het voor mij nog onbekende, Defereggental en Matrei in Oost-Tirol.

Net zoals al mijn andere fotoreizen heb ik mij in de weken ervoor goed voorbereid. Ik vind het voor mijzelf belangrijk om te weten wat er mogelijk op mij af gaat komen en wat de bezienswaardigheden zijn in de regio die ik ga bezoeken. Hiervoor gebruik ik regelmatig Google Earth en Google Maps, maar ook diverse andere bronnen, zoals social media en fotografiewebsites. Gezien het feit dat het hier een perstrip betreft met een redelijk strak programma, kijk ik vooral naar de vrije momenten rond zonsopkomst en -ondergang. Waar zou ik op die momenten graag willen zijn en welk materiaal verwacht ik nodig te hebben? Het verhuurassortiment van Foto Konijnenberg is voor mij daarin een flexibele manier om mijn eigen materialen aan te vullen. Voor deze trip heb ik drie objectieven in mijn tas zitten: 16-35mm F4, 24-105mm F4 en 70-200mm F2.8. Bijkomend voordeel is dat deze allemaal dezelfde ringmaat van 77mm hebben en ik mijn (G)ND en Polarisatiefilters dus goed kan uitwisselen.

inhoud cameratas

Donderdagochtend vliegen wij vroeg richting Innsbruck en zijn we getuige van een prachtige zonsopkomst. Maar ook de landing tussen de besneeuwde en mistige bergen op de luchthaven van Innsbruck mag er absoluut zijn. Piloten schijnen hier tijdens hun training speciaal op te moeten oefenen, gezien de korte start- en landingsbaan. Na aankomst hebben wij nog een transfer naar ons hotel en geniet ik van het passerende landschap dat in de dalen bedekt wordt door laaghangende bewolking. De sneeuwhoogtes vallen in het begin van onze rit nog wat tegen, totdat wij onze bestemming naderen. In het Defereggental heeft het de laatste dagen/weken flink gesneeuwd en het is bedekt onder een flink pak sneeuw.

Bij aankomst in ons hotel worden wij geïnformeerd dat de geplande sneeuwschoenwandeling van die middag een iets andere route zal hebben in verband met lawinegevaar. Maar zelfs deze route aan het einde van het dal is schitterend, dwars door het bos lopen we langs een beek de zonsondergang tegemoet. Echter, door de invallende bewolking valt deze in het water en zet ik mijn zinnen op de zonsopkomst. De voorspellingen voor de volgende dag zijn goed.

Ik heb mijn wekker vroeg gezet aangezien ik die ochtend afhankelijk ben van de benenwagen en het lopen naar de uitgezochte locatie nog wat tijd in beslag neemt. Het is een heldere, onbewolkte ochtend waar de opkomende zon de lucht als een soort toverbal laat verkleuren van donkerblauw, naar paars, roze om vervolgens langzaam de bergtoppen van een oranje gloed te voorzien.

Defereggental

Canon 5D Mark III, 24-105mm f4 L IS USM (75mm, f11, 1/25 sec ISO100, Tiffen Polarisatiefilter)

Wat een show! Vooral het contrast van de kleuren tegen de besneeuwde bergtoppen maken dit een fantastische ervaring. Voldaan loop ik terug naar het hotel om mij weer aan te sluiten bij de groep en me op te maken voor een dag op de piste.

Het is een prachtige dag vol zon en ik kies ervoor om mijn polarisatiefilter, een Tiffen 77mm Digital High Transmission Polarisatie, te gebruiken gezien de sneeuw en felle zon. Het polarisatiefilter zal ongewenste reflecties verminderen en in deze lichtomstandigheden voor wat meer contrast en verzadiging zorgen. Door aan de draairing te draaien, kunt u het filter aanpassen aan de situatie. U zult dit dus bij iedere cameraverplaatsing moeten doen! Houd er ook rekening mee dat u bij het gebruik van een polarisatiefilter 1-2 F-stop(s) verliest, wat betekent dat uw sluitertijd iets langzamer is.

Eenmaal mijn materiaal op orde, kies ik ervoor om deze dag de omgeving en de groep te fotograferen. Ik ben geen doorgewinterde skiër en wil graag met dezelfde vlucht als de groep weer richting Nederland vliegen. Voor het echte wintersportgevoel stort ik mij aan het einde van de dag in de après-ski, alvorens wij doorreizen naar onze tweede bestemming: Matrei.

oost-tirol

Canon 5D Mark III, 24-105mm f4 L IS USM (70mm, f8, 1/200 sec ISO200, Tiffen Polarisatiefilter)

Aangekomen in Matrei kijk ik uit naar de volgende zonsopkomst. Ik heb bij mijn onderzoek voor de reis in het dal rond Matrei een tweetal locaties gevonden die ik graag wil bezoeken. Ik check dan ook bij onze Oostenrijkse gidsen of deze überhaupt wel te bereiken zijn na de hevige sneeuwval. Gelukkig krijg ik een positieve reactie en zet ik die avond mijn wekker weer vroeg.

De volgende ochtend ben ik vroeg uit de veren en check nog even bij een medewerker van het hotel de route die ik moet nemen. Als ik zeg dat ik richting Berghaus Außergschlöss wil, vraagt hij nog of ik skiënd ga? In mijn beste Duits zeg ik dat ik ga wandelen, waarna hij nonchalant de weg wijst en zich omdraait. Verbaasd door zijn reactie pak ik mijn rugtas op en ga op pad.

Het is een heerlijke, half bewolkte ochtend en voor mijn gevoel niet heel erg koud. Daarbij zorgt de intensieve wandeling ervoor dat ik lekker warm blijf. Het hotel staat op ruim 1400 meter hoogte en ik moet naar ongeveer 1700 meter. Tot halverwege verloopt alles prima, maar dan begrijp ik ineens waarom de hotel medewerker mij vroeg of ik met ski’s de berg op ging. Het spoor dat ik volgde, stopt hier en alleen twee dunne strepen tonen mij de richting waar ik heen moet. Even denk ik nog slim de strepen te volgen, maar mijn bergschoeisel zakt ongeveer 40 cm in de sneeuw bij iedere stap die ik neem. Ik kijk op mijn horloge en zie dat ik het Berghaus niet op tijd ga redden, aangezien ik mij tijdig weer bij de groep moet voegen voor de volgende activiteit.

Ik zak dan ook weer iets af naar een locatie waar ik eerder langs ben gekomen en wacht daar de zonsopkomst af. Ik had deze locatie al even onthouden door de wildsporen die ik er had gezien en de deels bevroren beek.

Matrei

Canon 5D Mark III, 24-105mm f4 L IS USM (40mm, f8, 1/80 sec ISO200, Tiffen Polarisatiefilter)

Canon 5D Mark III, 24-105mm f4 L IS USM (35mm, f8, 1/50 sec ISO200, Tiffen Polarisatiefilter)

Als ik klaar ben met fotograferen, loop ik terug naar het hotel om weer aan te sluiten bij de groep. Wij gaan direct op pad naar het ijsklimmen dat vandaag op het programma staat. Als we de wandeling inzetten, begint de zon echt over de bergtoppen te komen en laat een fantastisch licht in het dal vallen.

Matrei

Canon 5D Mark III, 24-105mm f4 L IS USM (47mm, f8, 1/100 sec ISO100, Tiffen Polarisatiefilter)

Wij lopen rustig naar de locatie van het ijsklimmen en ik krijg een kleine déjà vu… ik ben hier net toch ook geweest? Inderdaad, het inklimmen ligt naast het punt waar ik eerder vanmorgen mijn reis had moeten afbreken. Op een afstand zie ik al iemand in het groenblauwe ijs hangen.

Iceclimbing

Canon 5D Mark III, 70-200mm f2.8 L IS II USM (200mm, f8, 1/160 sec ISO100)

Gedurende de dag begin ik een beetje te balen van het feit dat ik ’s morgens niet mijn bestemming heb gehaald. Ik had mijn zinnen gezet op deze locatie na het zien van diverse foto’s. Zo eigenwijs als ik ben, besluit ik nog een nieuwe poging te wagen richting zonsondergang. Na een medestander te hebben gevonden, kiezen wij ervoor om na het ijsklimmen het bospad te volgen tot aan het Berghaus. Geloof mij als ik zeg dat het een helse trip naar boven was en dat er meerdere momenten zijn geweest waarop ik mijzelf heb vervloekt. Hadden we de perfecte omstandigheden boven voor een goede zonsondergang… Nee! Maar o, wat een kick dat we het toch hadden gedaan. Ik heb de foto als bewijs genomen en daarna voldaan de weg weer naar beneden genomen.

Berghaus Außergschlöss

Canon 5D Mark III, 16-35mm f4 L IS II USM (25mm, f8, 1/40 sec ISO320)

Eenmaal terug in het hotel hadden wij dat biertje dubbel en dwars verdiend en hadden we een prachtig verhaal te vertellen. De volgende ochtend stapten wij dan ook met een brede grijns op onze gezichten in het vliegtuig naar Nederland. Oost-Tirol, wat ben je toch mooi!

Ronald Jansen

Contributor bij Foto Konijnenberg

Zo’n 3 jaar geleden is Ronald Jansen begonnen met fotograferen. Naar eigen zeggen om de drukte van het dagelijks leven en zijn werk te ontvluchten. Hij is voornamelijk te vinden in landschappen en natuurgebieden van Nederland, maar hij maakt ook regelmatig een uitstap over de grens. Het resultaat van zijn werk deelt hij voornamelijk op social media kanalen, zoals Instagram, Tumblr en Facebook. Vooral door Instagram heeft zijn hobby een enorme ontwikkeling doorgemaakt en is de rol van contributor voor Foto Konijnenberg de kers op de taart.